Mikro-bryggerier bliver større

To Randers-bryggerier fussionerer

I stedet for at konkurrere om kunderne går de to østjyske mikrobryggerier Randers og Raasted Bryghuse nu sammen. Det sker
for at stå stærkere både nationalt og internationalt.

- Vi ønsker at øge vores synlighed - at samarbejde med idrætsforeningerne og levere øl til kulturelle arrangementer. Til både hverdag og fest bør de lokale bryggerier være meget mere med, end vi er i dag, siger Raasteds salgsdirektør Martin Jensen.

Mens Randers Bryghus har erfaring inden for afsætning af flaskeøl til detailhandlen, er Raasted Bryghus specielt stærk på salg af fadøl til restaurationer og til eksport.

Bryggerierne sælger lokalt, og netop denne del ønsker begge at udbygge markant.

- De store bryggerier kan stadig tryne de små. Men i takt med at de lukker bryggerierne og centraliserer væk fra de oprindelige lokale områder, bør vi have mulighed for at gøre os gældende, siger produktionsdirektør Stefan Kappel, Randers Bryghus.

Martin Jensen mener, at kunderne også skal huske på, at når øllen er lokal, er man til at støtte lokale arbejdspladser og det lokale initiativ.

- Hvorfor drikke kedeligt og kønsløst øl, når udvalget af lokalt produceret kvalitetsøl er så godt?, siger Martin Jensen.

Mens mikrobryggerierne for år tilbage blomstrede op over hele landet, har krisen gjort det svært for de små bryggerier. Mange har måtte dreje nøglen om:

  - Skal vi små bryggerier klare os i kampen om kunderne, er vi nødt til at tænke optimering af hele virksomheden, siger Martin Jensen og fortsætter:

- Hvad er så bedre end at udnytte et allerede eksisterende produktionsanlæg fuldt ud og få alle synergierne med ved at være
under samme tag.