Lastbilræs skal stoppes
Lastvognschauffører, der monterer ulovlige magneter for at kunne køre hurtigere end 80 km/t, skal stoppes
Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, er rystet over de afsløringer, som DR-programmet Bag Facaden bragte torsdag aften. I programmet vises det, hvordan lastbilchauffører bruger elektroniske magneter til at omgå det digitale kontrolsystem, der blandt andet registrerer, hvor langt chaufføren kører og om han holder de nødvendige hvil. Kim Christiansen vil derfor indføre en særlig kontrolenhed, der udelukkende skal beskæftige sig med kontrol af de mange lastbiler på landets veje.
- Det er simpelthen dybt uansvarligt, at man på denne måde ser stort på trafiksikkerheden. De pågældende sætter jo andre menneskers liv og førlighed i fare. Det skal standses, ingen tvivl om det, siger Kim Christiansen.
Også SF's trafikordfører Anne Baastrup er vred over den snyd, der blev afsløret i tv-udsendelsen:
- Vi skal have sat en stopper for den udbredte svindel, der foregår i vognmandsbranchen. En overtræt lastbilchauffør, der oven i købet kører for hurtigt, er livsfarlig. Vognmænd, der tvinger deres ansatte til at køre urimeligt længe og for hurtigt, bare for at tjene penge, og derved sætter andre menneskers liv på spil i trafikken, skal straffes hårdt - og chaufføren skal tilsvarende mærke konsekvensen.
- Der skal sættes ind på flere fronter. Der skal være mere kontrol. Det kan ikke være rigtigt, at chauffører kan fortælle, at de kun er blevet kontrolleret to gange gennem de seneste 5 år. Vi skal have flere færdselsbetjente, der kender til vognmandsbranchen og ved, hvordan man kontrollerer dem bedst og hvor. Tyskland kan, det må vi også kunne!
- Samtidig kunne en mulighed være, at man udover bøden mister kørekortet på europæisk plan og mister ret til at drive vognmandsforretning i EU. Justitsministeren må komme med et bud på, hvordan han konkret vil sikre, at der kommer mere kontrol - og det skal være nu, siger Anne Baastrup (SF)
Foreslår ny kontrolenhed
Kim Christiansen (DF) foreslår, at der oprettes en særlig kontrolenhed, der kun har fokus på netop lastbiler.
- Jeg har ikke grund til at tro andet, end at de fleste lastbilschauffører overholder loven. Men dem, der ikke gør det, skal afsløres, og så skal de have en straf, der kan mærkes. Det kan være meget høje bøder, men det kan også være et decideret kørselsforbud for særligt grove lovovertrædelser, siger Kim Christiansen.
Der gælder særlige fartgrænser for køretøjer over 3.500 kg: Men der er forskel på, hvor hurtigt en bus og en lastbil må køre:
Motorveje
På motorvej må lastvogne og busser højst køre 80 km/t.
Udenfor motorveje
På fx. landeveje må lastbiler højst køre 70 km/t. Busser må køre 80 km/t
I byer
I bymæssig bebyggelse må lastvogne højst køre 50 km/t - uanset hvad skiltningen siger for den øvrige trafik. Hvis der fx står max 70 km/t på en ringvej i byzone, må lastvogne stadig kun køre 50 km/t.
Busser må køre med den maxhastighed, som skiltningen viser, ligesom personbiler.