Krig på Kattegat

Kattegat-ruten indsætter konkurrent til Mols-Linien

Der bliver krig om færgekunderne på Kattegat, når Kattegat-ruten til maj indsætter en hurtigfærge med plads til 238 biler og 774 passagerer på ruten mellem Aarhus og Kalundborg.

Det sker samtidig med, at Mols-Linien udvider sin sejlads med verdens største hurtigfærge, der kan overføre op mod 400 biler.

Kattegat-ruten driver i forvejen godsruten mellem Aarhus og Kalundborg, som de overtog, da Mols-Linien opgav at sejle mellem de to byer.

Rederiet skriver i en pressemeddelelse, at hurtigfærgen Dolphin Jet  skal være et attraktivt alternativ for forretningsrejsende, der nu kan komme mellem Aarhus og København på to timer og 45 minutter - heraf 1 time og 30 minutter på færgen.

-  Antallet af erhvervsrejsende med møder i hovedstaden og i vækstområderne i Østjylland betyder stigende trafik på tværs af Danmark. Det har skabt et behov i markedet for flere pladser til passagerer med ud- og hjemrejse samme dag. Med vores afgangstider og en attraktiv samlet rejsetid mellem Aarhus og hovedstadsregionen tror vi på, at hurtigfærgen bliver et konkurrencedygtigt alternativ til de eksisterende forbindelser mellem landsdelene, siger Operations Manager Birte Dettmers fra Kattegatruten, der er en del af rederikoncernen FRS Group.

Dolphin Jet har tidligere sejlet på Lake Ontario i Nordamerika og senest på FRS Groups linje mellem Tarifa i Spanien og Tanger i Marokko. Den er nu ombygget til sejlads i danske farvande.