Kræftpatienter får ny hotline
Regionen vil overvåge kræftbehandlingen
Det danske sundhedsvæsen har fået alvorlig kritik af for lange ventetider på behandlingen af kræftsygdomme som kræft i æggestokkene, bugspytkirtlen og spiserøret.
Og af samme grund er regionerne nu klar med en såkaldt kræft-hotline, der skal sørge for effektiv behandling på tværs af regionerne.
Det fortæller Bent Hansen (S), der er formand for Danske Regioner og Regionrådsformand i Region Midtjylland.
- En gruppe personer skal på baggrund af de nyeste tale hele tiden sikre, at vi udnytter den behandlingskapacitet, der er til rådighed. Den skal samtidig sikre, at politikerne hurtigt kan skride ind, hvis der er steder, vi ikke overholder de lovede ventetider, siger Bent Hansen.
Hotlinen skal løbende analysere de nyeste tal fra samtlige regioner. Det arbejde har hidtil ligget hos en såkaldt task force, der dog kun har haft rådighed over uensartede halvårlige tal fra de forskellige regioner.
Ensartet registrering
Men regionerne har i et halvt år arbejdet på en fælles og ensartet registrering af, hvor mange patienter, der kommer, hvor mange patienter, der er opereret, og hvor mange patienter, der er kapacitet til at tage sig af i fremtiden. Databasen er klar midt på foråret.
- Regionerne forpligter sig samtidig til at bruge den ledige kapacitet på tværs af regionerne. Og til at skride ind, hvis ikke ventetiderne bliver overholdt.
- Hotlinen kan så også påvise, om der er behov for at udvide kapaciteten permanent, og der skal vi så ind og snakke med landspolitikerne om økonomien, siger han.
Aftalen om kræft-hotlinen skal endelig godkendes den 27. januar 2012 i bestyrelsen for Danske Regioner. Det forventer Bent Hansen bliver en formsag.
- Jeg forventer, at der er stor enighed om, at handle på basis af de tal, der viser, at der er patienter, der venter for lang tid på behandlingen