Kamp om Mols-Linien

Et økonomisk søslag er brudt ud om kontrollen over rederiet Mols-Linien

02:21

1 af 2

Efter kapitalfonden Polaris for nylig meddelte, at de vil købe Mols-Linjen, kæmper en gruppe af småaktionærer nu for deres aktier. Kapitalfonden har allerede skaffet 3/4 af aktierne i rederiet, og hvis den får mulighed for det, vil den trække rederiet ud af Fondsbørsen. Sker det, forringer det værdien af småaktionærernes aktier.

Derfor satser gruppen af småaktionærer nu på at skaffe ti procent af alle Mols-Liniens aktier i håb om at kunne blokere for kapitalfondens planer.

- Vi er rigtig glade for, at der kommer en rigtig stor og aktiv storaktionær. Det giver noget stabilitet i selskabet, som er rigtig godt. Men vi kan ikke se, hvorfor det samtidig betyder, at Mols-Linien skal tages af Børsen, og hvorfor alle småaktionærerne, hvoraf mange er lokale, skal tvinges til at sælge deres aktier, siger Thomas Tang, der er talsmand for Mols-Liniens småaktionærer.

Se: Aktionærer i kamp mod uret

Omkring 300 småaktionærer har i dag godt syv procent af færgeaktierne, og de er oppe imod kapitalfonden Polaris, der foreløbigt har sikret sig 76 procent af alle aktierne i Mols-Linien.

- Opnår de 90 procent af aktierne, kan de tvangsindløse alle småkationærerne, og så kan de gøre med selskabet, hvad de vil. Opnår de ikke 90 procent af aktierne, så mener vi, at de bliver nødt til at respektere småaktionærernes interesse, og det inkluderer, at de ikke bare kan tvinge selskabet af børsen, siger Thomas Tang.

I Polaris mener de, at der er klare fordele ved at forlade børsen.

- Når du kommer af børsen, har du mulighed for en helt anden måde at tænke langsigtet både som ledelse og som ejer af selskabet, siger Jan Johan Kühl, der er partner Polaris Private Equity.

Se: Byder halv milliard for Mols-Linien

Selvom flere småaktionærer først købte deres aktier, efter Polaris fremsatte tilbud om køb af færgerederiet, ser de sig selv mere som idealister end som børsspekulanter.

- Jeg ser mig lidt som idealist. Men det er klart, at jeg er med i det her, fordi jeg ser Mols-Linien som en god investering, siger Thomas Tang.

Hvis Polaris ender med at sidde med hele selskabet, lover de nye investeringer og dermed måske nye færger til Mols-Linien.

Se: Rigmand overvejer bud på rederi

- Nu har de været i limbo ejermæssigt i mange år. De får en afklaring og dermed en klarhed for, at selskabet og rederiet fortsætter som uafhængigt dansk rederi. De får ro om selskabet, og de får en kapitalstærk ejer ind, som både forstår vigtigheden af det, men også forstår, at der er behov for at skyde yderligere penge ind, når det bliver nødvendigt, og det er vi klar til, siger Johan Kühl.

Småaktionærerne har nu to uger til at samle de 10 procent af aktierne, som de mener, er nødvendige for at kunne blokere Polaris

- Det er vi meget optimistiske med. Vi har på godt tre uger samlet de 7,5 procent, og nu har vi små to uger tilbage til at samle de sidste 2,5 procent, så hvis vi bare kan holde kadencen, kommer vi i mål, siger Thomas Tang.

Først efter købstilbuddet på Mols-Linjen udløber den 13. august, bliver det offentliggjort, om færgerederiet fortsat kan handles på børsen.

Du kan se et tv-indslag om sagen øverst i artiklen.