IC4-tog skadet efter testkørsler

Blev transporteret til Aarhus på "rulleskøjte"

Det beskadigede tog skal nu undersøges på IC4-værkstedet i Aarhus.

Et stærkt medtaget IC4-togsæt blev i nat bugseret til IC4-værkstedet i Aarhus efter Havarikommissionens testkørsler i Sønderjylland.  

Der er tale om det famøse togsæt, som ved "nærved-ulykken" på Østfyn var årsag til det totale stop for kørsel med IC4-tog indtil videre.

Efter testkørslerne var togets hjul så medtagede, at det ifølge Ingeniøren.dk måtte bugseres med 40 kilometer i timen fra Sønderjylland til Aarhus på en såkaldt rulleskøjte, fordi det ikke var i stand til på forsvarlig måde at bevæge sig ved egen kraft

En rulleskøjte er en lille ramme med meget små hjul, der bliver sat ind under akslen på et togsæt, når dette har fået så store 'flader' - typisk på grund af blokerede bremser - at toget ikke længere må køre selv. 

Ifølge Ingeniørens kilder er der tale om klare indikationer på, at de mange testkørsler omkring Vojens har afdækket problemer med IC4-togets antispin-system, det såkaldte WSP-system (Wheel Slide Protection), der skal forhindre, at hjulene blokerer under nedbremsning.

For når hjulene blokerer, opstår de 'flader' på hjulet, som betød, at togsættet måttes køres hjem til værkstedet på rulleskøjte. 

Bremserne testet
Souschef og havariinspektør i Havarikommissionen, Bo Haaning, vil over for Ingeniøren hverken be- eller afkræfte, at testkørslerne ved Vojens har afdækket specifikke uregelmæssigheder i togsættets WSP-system. 

- Under weekendens mange testkørsler blev IC4-togsættets bremser testet under mange forskellige forhold - også meget ekstreme forhold, siger Bo Haaning. 

Undersøgelsesgruppen - med deltagelse af Havarikommissionen, AnsaldoBreda, IC4-togets bremseleverandør samt bremseeksperter fra DB - er nu i færd med at undersøge de mange data, som blev registreret undervejs. 

Hjulskaderne på IC4-togsættet skal nu undersøges på DSB's IC4-værksted i Aarhus.