Forsker: Kæmp for kunderne

Fremtidsforsker Marianne Levinsen vurderer, at lokalsamfund kan beholde deres butikker og kunder, hvis de kæmper for det

03:11

1 af 2

Flere byer og lokalsamfund kæmper en kamp for at holde gang i bylivet og for at undgå butiksdød.

I Odder gik man torsdag til kamp mod butiksdøden og den stigende internethandel, som blev skudt i gang med et show efterfulgt af muligheden for aften-shopping i gågaden.

Og det er initiativer som det, der skal til for at holde på kunderne:

Se også: Odder kæmper for butikkerne

- Det er en rigtig god idé. Man skal bare huske ikke kun at gøre det én gang, men måske flere gange om året, siger fremtidsforsker Marianne Levinsen til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Men det er ikke kun butikkerne, der skal yde deres for at holde på kunderne. Kunderne skal også gøre noget, hvis de vil beholde butikkerne:

- Hvis man gerne vil have en levende detailhandel og by, så er det vigtigt, at man som borger også selv handler og deltager i det og lægger sine penge i byen, siger Marianne Levinsen.

Detailhandlen får ellers kamp til stregen af den stigende internethandel:

- Nogle prognoser siger, at 50 procent af vores forbrug vil ligge på nettet i 2020, lyder det fra fremtidsforskeren.

Alligevel spår hun, at der vil blive ved med at være fysiske butikker:

- Dagligvarer, blomster, caféer og den slags ved stadig være der, og så skal man sørge for at finde noget nyt at putte ind i bymidten. Det kan være foreninger, tandlæger og andre ting.

I videoen øverst på siden kan du høre, hvad Marianne Levinsen lægger vægt på, at man som lokalsamfund skal gøre for at holde på kunderne og butikkerne.