Flyver rejsende hjem fra Nepal

JYSK Rejsebureau forsøger at få kontakt til deres rejsende i Nepal efter jordskælv

04:57

1 af 2

Lørdagens jordskælv i Nepal har nu krævet over 3.700 ofre.

JYSK Rejsebureau i Aarhus har kendskab til 37 kunder, der lige nu befinder sig i bjergnationen, og dem forsøger de at få hjem igen.

- Det er ikke nemt. Flyene er hårdt booket op. Den ophobning af folk, der skal hjem i utide, giver et voldsomt pres, siger firmaets direktør, Niels Amstrup, til TV 2 | ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Vi sidder på lur og hapser de pladser, vi kan komme til. Men selv om vi får fat i nogle pladser, kan vi stå i den situation, at vi ikke kan få fat i kunderne, for det er ikke altid, de kan tage deres telefon. Det er et puslespil.

Svære vilkår

Der er ifølge Niels Amstrup flere grunde til, at det kan være svært at få fat på kunderne i Nepal. Jordskælvet har gjort kommunikationsvejene meget begrænsede, da mobilnetværket stadig er nede.

Rejsebureauet har fået fat på 36 af de 37 bekræftede rejsende, men der kan være flere.

- Vi laver jo rigtig mange rejser for backpackere. De rejser jo lidt, som de har lyst til. Dem kan vi ikke vide med sikkerhed, om der er flere af. Den person, vi ikke har fat i, har ikke et program, men kun en flybilet fra os, fortæller Niels Amstrup.

I videoen ovenfor kan du se hele interviewet med Niels Amstrup fra JYSK Rejsebureau.