Flere læger skal afkorte ventetid

Regionshospitalet i Randers rykker rundt på akutafdelingens bemanding

Patienterne venter på nogle tidspunkter af døgnet alt for længe på behandling på akutafdelingen i Randers.

Det viser en ny tilfredshedsundersøgelse, som Regionshospitalet Randers har foretaget.

Mere end 90 procent af patienterne angav med en grøn smiley, at de overordnet set var tilfredse med ventetiden og informationen fra personalet, men der er ifølge overlæge Jacob Stouby Mortensen fortsat plads til forbedring.

Se også: Nye påbud til hospital

Jo længere ud på dagen, jo flere røde smiley'er blev der trykket af sted i løbet af undersøgelsesperioden, og det har nu givet hospitalet et fingerpeg om, hvad der skal gøres for at nedbringe ventetiden.

- Det sætter vi ind overfor med det samme, så fra 1. april forskyder vi arbejdstiden for nogle af lægerne, så der er flere læger til stede i den travleste periode, siger overlæge Jacob Stouby Mortensen i en pressemeddelelse.

Erfaringerne fra både patienter og personale er, at det ofte er efter middag, at presset stiger på akutafdelingen.

Det skyldes, at det ofte er på det tidspunkt, at der eksempelvis bliver henvist mange patienter fra egen læge og samtidig ankommer folk, der er kommet til skade enten på deres arbejde eller i deres fritid.

Se også. Til kamp mod overbelægning

Forholdene på akutafdelingen i Randers har på det seneste været udsat for massiv kritik. Arbejdstilsynet var for nyligt på besøg og gav hospitalet to strakspåbud om at forbedre arbejdsmiljøet.

Ledelsen på Regionshospitalet Randers har efterfølgende valgt at afsætte fem millioner kroner til at løse problemerne med stresset personale og overbelægning.