F16 stævner ud i natten

Risiko for en forskrækkelse, når jagerfly de første tre uger af marts træner natflyvning i lav højde

Ombord i en F16 Fighting Falcon.

De første tre uger af marts vil flyvevåbnet træne i at lokalisere mål på jorden i nattemørket.

Jagerflyene jagter militære biler på jorden, mens de kører rundt i landskabet og forsøger at gemme sig. Det skal træne kommunikationen mellem soldater på landjorden og piloterne i luften.

Natteflyvningen kommer til at foregå tolv forskellige steder over hele Jylland og flyene kommer til at dykke ned til 300 meters højde over åbent land og ned til 600 meter over byer.

Det hele handler om, at de såkaldte forward air controllere (FAC'er), der er specialtrænede soldater fra Hæren og Søværnet, skal uddannes i at hjælpe F-16 piloter med måludpegning på jorden under vanskelige forhold.

Samtidig skal piloterne i kampflyene holde sig skarpe og kunne finde eksempelvis bevægelige mål med kun få minutters varsel. Det skal de naturligvis også kunne gøre i ly af mørket, og derfor er nattræningen så vigtig, forklarer Flyvertaktisk Kommando.

Forberedt på det værste
Kaptajn SØE, der er instruktør i forward air control ved TACP-batteriet, fortæller hvordan man prøver at presse piloterne ved hele tiden at holde dem en smule underinformeret, så de først opnår den nødvendige viden om målet, når de er helt tæt på det.

Desuden sørger man for, at der under træningen er nogen, der agerer bevægelige mål ved for eksempel at køre rundt i biler i områder, hvor det ikke er så nemt at få øje på dem.

Hovedformålene med at have forward air controllere på jorden til at udpege mål for kampfly er at ramme fjenden så præcist som muligt samt undgå at ramme venligtsindede tropper.