Det kostede fødselsdagen

Aarhus Kommune regner med, at den samlede pris for fejringen af Dronning Margrethe lander på 275.000 kroner

01:36

1 af 2

I onsdags blev Dronning Margrethe fejret i Aarhus i forbindelse med hendes 75-års fødselsdag.

Dagen bød blandt andet på karettur rundt i byens gader, frokost på Aarhus Rådhus og en festforestilling i Musikhuset Aarhus.

Aarhus Kommune har budgetteret med 275.000 kroner, og det beløb ser ud til at holde.

Se: Kongelige på rød løber

- Regninger er på vej ind, men det er vores klare fornemmelse, at det kommer til at passe meget godt med det afsatte beløb, siger event manager Charlotte Kirk Elkjær fra Aarhus Events

Ud af de 275.000 kroner kommer 225.000 kroner fra Borgmesterens Afdelings repræsentationskonto, som bruges til officielle modtagelser, og derudover har Magistratsafdelingerne Børn og Unge samt Sundhed og Omsorg bidraget med hver 25.000 til det det store kagebord i Ridehuset med gratis kage til østjyderne.

Mandetimer skal oveni

I beløbet er der ikke medregnet de mandetimer, som Aarhus Kommune har brugt på fødselsdagen. Det gælder alt fra planlægning, rengøring og koordinering.

- Det var en fantastisk dag for Aarhus, aarhusianerne og Kongehuset. Det viser, at der sker noget i Aarhus, at det er en attraktiv og levende by. Derudover bekræfter dagen det gode forhold, som Kongehuset har til Aarhus, og det er en anerkendelse af byen, siger Charlotte Kirk Elkjær.

Se: Karettur i Aarhus

Selve festforestillingen i Musikhuset har TV 2, Kongehuset, og Musikhuset Aarhus stået for.

Hele dagen blev der sendt live tv fra festlighederne både på TV 2 og på TV 2 | ØSTJYLLAND, ligesom mediedækningen af begivenheden har været stor både på selve dagene og i dagen op til.

Charlotte Kirk Elkjær mener, at pengene er godt givet ud, og at den kommercielle værdi er mange gange større end det beløb, som Aarhus Kommune har investeret i arrangementet.

- Det har en kæmpe værdi, som man slet ikke kan sætte tal på. I tv-transmissionen blev der for eksempel fortalt om mange af vores kulturinstitutioner, om arbejdet med Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad i 2017 og så videre. En sådan branding er ubeskrivelig og virkelig mange penge værd. Vi er kommet langt omkring, og det har været en god og bred fortælling om byen, siger Charlotte Kirk Elkjær.

I videoen øverst på siden kan du se et interview med Charlotte Kirk Elkjær.