Dansk kunstner får succes gennem sociale medier: - Du når ud til de rigtige mennesker
Den danske graffiti–kunstner Mikael B er en succes. Det skyldes ikke kun hans evne til at male, mens også hans brug af sociale medier
Graffiti-kunst er blevet en levevej for 34-årige Mikael Brandrup.
Hans karriere udviklede sig fra nogle graffiti-sketcher i forældrenes baghave til en international karriere med base i Los Angeles.
For tiden er han imidlertid i Aarhus for at forberede sin største udstilling til dato.
Læs også
Mikael Brandrups værker er blevet så populære, at de i øjeblikket holder tre personer i Viby fuldtidsbeskæftigede med at printe og sende værkerne ud til kunderne.
- Vi sender lige fra 10 til 40 ordrer om dagen af Mikaels ting, fortæller Christian Høi, der er produktionschef hos Knud Høi i Viby.
Egen fotograf
Men succesen skyldes ikke kun Mikael Brandrups talent for at male, men også hans evne til at bruge sociale medier.
På Instagram og Facebook har Mikael B 130.000 følgere. De bliver hele tiden fodret med fotos taget af Mikaels media director, Mickie Poulsen.
- Jeg prøver at dokumentere så meget som muligt, når Mikael arbejder. Det er rigtig spændende at se, for der er mange ting i brug, fortæller han.
Det store spejlreflekskamera, som Mickie Poulsen bruger til at tage billederne bærer tydeligt præg af, hvad det bliver brugt til, for det er helt dækket af malingstænk.
Unikt værktøj
Mikael Brandrup tilbragte fem år i reklamebranchen, før han sprang ud som kunstner.
I begyndelsen turde han ikke tro på, at han kunne leve af det. Men den tvivl er sendt i skammekrogen, efterhånden som kunstneren for alvor fik øjnene op for, hvor vigtigt det er at være til stede på sociale medier.
- Vi fandt ret hurtigt ud af, hvilken magt de sociale medier har. Hvis du forstår dem, så har du et unikt værktøj ved din hånd, hvor du kan nå ud. Ikke bare til en masse mennesker, men også til de rigtige mennesker.
Svær kompetence
Signe Sylvester er uddannet kaospilot og rådgiver kunstnere i at markedsføre sig på sociale medier. Ifølge hende er det imidlertid noget, mange kunstnere har svært ved.
- Jeg oplever mange kunstnere og kreative, der kæmper med at bruge sociale medier på en måde, der hjælper dem til at sælge flere værker, og som samtidig føles autentisk for dem selv, siger hun.
- Typisk handler det om, at man ikke har taget aktivt stilling til, hvad det er, man gerne vil have ud af at være på de sociale medier. Der er sådan en generel tendens til, at vi alle sammen skal være på alle sociale medier hele tiden, forklarer hun og fortsætter:
- Men hvis man skal køre en forretning, have en omsætning og bruge Instagram eller Facebook til det specifikt, så skal man være lidt mere strategisk med, hvordan man lægger tingene op. Skal man sælge, eller skal man bruge det til at få mere anerkendelse eller flere fans?
Tre råd om sociale medier
2. Find ud af, hvem din målgruppe er. Hvem vil du gerne snakke til på de sociale medier?
3. Vælg den ene platform, som du selv synes er sjovest, og som du har nemmest ved. Det får du meget mere ud af end at brede dig til dem alle sammen.
Kilde: Signe Sylvester