Børn kan flytte fra mobning
Det er skolen og ikke barnet, der er problemet
Forældre til børn, der bliver mobbet i skolen, skal ikke være bange for at flytte deres barn til en anden skole, af frygt for at mobningen vil fortsætte. I de fleste tilfælde betyderskoleskiftet nemlig, at barnet slipper for at blive holdt udenfor, hånet og grinet ad, skriver Politiken tirsdag.
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, som forskerteamet Exbus og en af landets førende mobbeforskere, Helle Rabøl Hansen, står bag. 1.052 elever fra 60 7.- og 8.-klasser har deltaget.
- Resultatet slår meget stærkt igennem: Mange af de mobbeofre, der flytter skole, oplever, at mobningen ophører. Det står i modsætning til den mere gængse opfattelse af, at nissen flytter med. Men nissen sidder ikke på eleven, den sidder i klassen, siger Helle Rabøl Hansen til Politiken.
Helle Rabøl Hansen forstår godt forældrenes tvivl om at flytte barnet og risikere endnu et nederlag.
- Men undersøgelsen taler for, at det godt kan betale sig, også selv om skoleskift i sig selv forøger risikoen for at blive mobbet, fortæller forskeren til Politiken.
Charlotte Højholt, der forsker i mobning ved Roskilde Universitet, er enig i, at den udbredte opfattelse er, at børn bliver mobbet, fordi de er på en bestemt måde.
- Vi har haft en tendens til at tro, at mobning har noget at gøre med personlighed. Jeg er meget enig i, at det sociale liv på skolen er afgørende for, om der er mobning. Herunder også læreres og forældres samarbejde , siger hun til Politiken.
Ud af de 1.052 elever har 363 skiftet skole, blandt andet på grund af mobning. 60 procent af dem, der blev mobbet på deres gamle skole, oplevede, at mobningen stoppede, efter de skiftede skole, skriver Politiken.
Der er dog ingen garanti for, at barnet dumper ned i en ny klasse uden mobning. Undersøgelsen viser, at en god stemning i klassen er langt mere afgørende for at undgå mobning end den opdragelse, børnene har med hjemmefra.
Begge forskere opfordrer skolelederne til at sætte aktivt ind, når elever klager over mobning. Ikke kun ved at formulere en mobbepolitik, men også i dagligdagen.
Formand for Skolelederforeningen Anders Balle erkender skolens ansvar.
- Der bliver gjort en stor indsats i skolerne for at nedbringe mobning, men 100 procent mobbefri skoler får vi aldrig. For det betyder også noget, hvordan forældrene opdrager deres børn. Hvis de opdrager uden evne og vilje til at tage hensyn, har skolen svære vilkår, siger han til Politiken.