Ask er tilbage på Kattegat

Clipper venter kun på at sælge billetter til vognmændene

Det bliver den tidligere Aarhus-Kalundborg-færge Ask, der skal sejle på fragtruten Aarhus-Kalundborg, hvis rederiet Clipper skal besejle fragtruten fra 16. september.

Den endelige beslutning ventes truffet en af de kommende dage, når rederiet har haft de afgørende møder med Aarhus Havn og transportbranchen, der skal levere trafikunderlaget til færgen.

- Vi er klar til at sejle med Ask som indchartret færge fra Mols-Linien stopper 16. september i år til nytår, og derefter regner vi med at have vores egen fragtfærge klar til at indsætte på ruten, siger direktør i Clipper, Per Gullestrup til TV | 2 ØSTJYLLAND

ASK har været ledig på fragtmarkedet, siden den 27. juli i år blev lagt op i Nakskov havn. Den ejes af Scandlines og har senest sejlet på ruter mellem Travemunde i Tyskland og Liepaja i Letland og Travemunde og Helsingborg. Søsterfærgen Urd sejler stadig for Scandlines i Østersøen.

Der bliver foreløbig tale om to dobbeltture i døgnet.

- Det har været vigtigt for os, at det blev en dansk færge med en dansk besætning, så vi ikke får problemer omkring bemanding og overenskomster, siger Per Gullestrup.

Afgørelsen er i realiteten vognmændenes, men Per Gullestrup anslår muligheden for at opnå den nødvendige enighed med vognmændene til 60-70 procent.

Aarhusianere husker stadig med rædsel, da Scandlines indsatte de to færger Ask og Urd efter Peder Paars og Niels Kliim. Færgeruten var i en periode stærkt ustabil på grund af talrige fejl på de italiensk byggede færger.

Færgerne har derefter haft en stærkt omtumlet tilværelse på mange ruter for mange forskellige rederier.

Se ASK?s historie her.

Se mere på TV 2 | ØSTJYLLAND kl. 19.30