Arla går i sort
Mælken i køledisken i supermarkedet får ny forklædning
Det er mejeriet Arla med hovedkontor i Aarhus, der lader mælken gå i sort for klimaet.
Arla støtter op om WWF Verdensnaturfondens Earth Hour kampagne og opfordrer forbrugerne til at slukke lyset den 26. marts ved at farve den ene side af mælkekartonerne med mærkerne Lærkevang og Harmonie sort.
Earth Hour er verdens største klimaevent. Og folk i hele verden opfordres til at slukke lyset i en time den 26. marts mellem klokken 20.30 og 21.30 i et forsøg på at holde klimaproblemet øverst på dagsordenen.
- Vi er utrolig glade for, at Arla støtter op om Earth Hour ved at lade mælken gå i sort. Det sender et stærkt signal til politikerne, når NGO'er, virksomheder og den almindelige forbruger samstemmende går ud med et budskab om, at der må handles, siger Gitte Seeberg, generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden.
Man kan allerede nu få de sorte mælkekartoner i butikkerne. Og det er ikke tilfældigt, at netop Arla nu går aktivt ind i klimaspørgsmål.
- For tre år siden etablerede Arla Foods en gennemgribende klimamålsætning, der frem til år 2020 skal nedbringe virksomhedens CO2-udslip med 25 procent, siger Charlotte Hollesen, Senior brand manager hos Arla Foods.
- Mælk er fast inventar på danskernes morgenbord, og på den måde kan vi sprede budskabet og opfordre til, at man også derhjemme tager ansvar for klimaet, siger hun.
Det er første gang, at danske mælkekartoner går i sort, men i Sverige har Arla de sidste to år opfordret forbrugerne til at deltage i Earth Hour med sorte kartoner.