24-årig bag nyt logo

Kasper Laigaard vinder komkurrence om nyt logo til Festugen

Aarhus Festuges bestyrelse har netop godkendt Festugens nye logo.

Logoet er udvalgt blandt 490 forskellige forslag i den logokonkurrence, Aarhus Festuge udskrev i slutningen af oktober.

24-årige Kasper Laigaard fra Aarhus vinder dermed æren og 25.000 kroner, som er præmien for at finde afløseren for Festugens nuværende logo, der blev udviklet af reklamebureauet envision i 2005.

Kasper Laigaard er uddannet multimediedesigner fra Erhversakademi Aarhus i 2009 og er i øjeblikket ansat som Graphic Design Intern hos designbureauet Designit i Aarhus. 

Jørgen Koldbæk fra dommerpanelet siger om valget af Festugens nye logo:

- Det nye logo er et enkelt, elegant og anvendeligt signal om, at Festugen - ligesom Aarhus - har lagt det gamle bolle-Å bag sig og nu strækker sig opad mod nye, kreative og internationale mål. Bollen over A'et er forvandlet til en bold mellem benene på to legende figurer, der minder os om, at Festugen med sin satsning på ene-stående, uventede og uforudsigelige oplevelser spreder sjov og glæde og nye billeder på nethinden - både for byens borgere og de mange tusinde gæster fra Danmark og resten af kloden.  

Kan bruges i mange sammenhænge
Kasper Laigaards bidrag til konkurrencen var en 42 siders designmanual, som visualiserer, hvordan logoet kan bruges i forskellige sammenhænge.  

- Ved valget af logo er der lagt vægt på, at det er gennemarbejdet og kan bruges, videretænkes og animeres i alle sammenhænge - fra små visitkort til store bannere, fra trykte medier til TV og et utal af digitale platforme. Logoet fungerer ligeledes godt som et visuelt redskab for den internationalisering, som Festugen prioriterer under navnet Aarhus Festival, og vi mener, at logoet - ligesom dets 24-årige skaber - har fremtiden for sig, udtaler Jørgen Koldbæk fra dommerpanelet.